Poradnik ten ma charakter luźnych i niezobowiązujących porad. Mają one Wam pomóc przy organizacji wymarzonego ślubu oraz podjęciu najlepszych decyzji. Miłej lektury.
PRZED ŚLUBEM:
- To Wasz ślub więc zorganizujcie go według własnego pomysłu;
- Samodzielnie wybierzcie firmy, z którymi będziecie współpracować;
- Sprawdźcie wiarygodność firm, ich opinie oraz legalność;
- Dokładnie czytajcie i podpisujcie umowy;
- Odpowiednio wcześnie omówcie i wspólnie zaplanujcie poszczególne etapy wesela;
- Uśmiechajcie się;
- Dobrze wyśpijcie się przed ślubem (żaden makijaż czy photoshop nie poprawi „niewyspanej twarzy”);
- Oddelegujcie zaufane osoby do niezbędnych prac w dniu ślubu (odbieranie bukietu, auta itp.) tak abyście nie musieli tego sami załatwiać.
- Wybierając kościół i sale weselną weźcie także pod uwagę ich wygląd i oświetlenie. Unikajcie w miarę możliwości ciemnych i ciasnych pomieszczeń.
- Upewnijcie się jakie są zasady fotografowania w wybranym przez Was kościele przy obsłudze konkretnego księdza. Czasem są bardzo duże ograniczenia o których obsługa medialna dowiaduje się tuż przed uroczystością (np. zakaz poruszania się, zakaz filmowania w trakcie kazania);
- Zwróćcie uwagę na położenie krzeseł przeznaczonych dla Was w takcie mszy. Upewnijcie się czy będzie możliwość fotografowania Was z przodu i boku. Może się okazać, że Wasze miejsce jest już w strefie niedostępnej dla fotografa i wszystkie zdjęcia muszą być wykonane od tyłu.
- Poproście o zostawienie drzwi na chór otwartych dla fotografa;
PRZYGOTOWANIA
- Ograniczcie solarium i samoopalacze;
- Jeśli już korzystacie z solarium to wspólnie aby nie było dużej różnicy w karnacji skóry;
- Uważajcie na obcisłe ubrania ponieważ potrafią zostawić ślady na skórze;
- Zaplanujcie kosmetyczkę na odpowiednią godzinę (np. 3 godziny a nie 6 godzin przed ślubem)
- Make-up koniecznie matowy;
- Zatrudnijcie sprawdzonych profesjonalistów aby zminimalizować ryzyko nieudanej fryzury czy makijażu. Brak stresu związanego z nieudaną usługą w dniu ślubu jest bezcenny;
- Upewnijcie się czy fryzjer/makijażystka nie mają nic przeciwko zdjęć w ich salonie;
- Jeśli skóra tego wymaga to Pan Młody też może skorzystać z dobrodziejstw kosmetyczki;
- Miejsce gdzie odbędą się przygotowania powinno być posprzątane, bez zbędnych pudełek opakowań, ubrań itp.;
- W domu mamy najwięcej czasu na fotografowanie detali takich jak bukiety, obrączki. Warto więc by były dostępne i ładnie zaaranżowane;
- Miejsce w którym odbywają się przygotowania powinno być w miarę możliwości przestronne i jasne (zawsze można zacząć ubieranie w mniejszym pokoju a dokończyć w najbardziej pokazowym już z obsługą foto/video);
- Ograniczcie liczbę osób przy błogosławieństwie. Rodzice, chrzestni i dziadkowie to optymalne maksimum.
- Przywitanie Pana Młodego warto zaplanować w największym pokoju a nie ciasnym i ciemnym przedpokoju.
- W przypadku gdy fotograf/kamerzysta nagrywa Wasz odjazd z przed domu to warto przepuścić ich w drodze do kościoła by zdążyli zaparkować i przygotować się do Waszego przyjazdu;
- Osuszcie wiązanki ślubne by nie zmoczyły sukni Pani Młodej;
CEREMONIA
- Nie wysiadajcie z auta dopóki nie podejdzie obsługa (filmowiec po przyjeździe musi rozłożyć w kościele rejestratory dźwięku i czasem się nie wyrobi do Waszego przyjazdu);
- Ładnie wygląda jak przyszłej małżonce drzwi otwiera Pan Młody i podaję jej rękę by pomóc wysiąść z auta (co w sukni ślubnej i szpilkach niekoniecznie jest łatwe);
- Zaproście Gości do zajęcia miejsc w kościele, nie czekamy pod kościołem aż ksiądz po Was wyjdzie;
- Rodzice koniecznie w pierwszych ławkach a goście tuż za nimi (nie zostawiamy pustej przestrzeni za rodzicami);
- Świadkowie siedzą bezpośrednio za Państwem Młodym lub w kształcie litery „V” (układ „V” pozwala na inne efekty fotograficzne);
- Weźcie swój długopis do podpisu dokumentów by ładnie prezentował się na zdjęciach;
- Idąc razem do ołtarza warto puścić księdza kilka metrów przodem. Dzięki temu na zdjęciach będziecie znacznie lepiej widoczni;
- W trakcie wejścia i wyjścia nie patrzcie w podłogę czy sufit;
- Dzieci idące przodem są bardzo fotogeniczne ale trzeba być przygotowanych na różne nieprzewidywalne sytuacje z tym związane;
- Uśmiechajcie się, trzymajcie za ręce, spoglądajcie na siebie dzięki temu fotograf będzie miał szanse uchwycić Wasze emocje a nie tylko wpatrzone w księdza spojrzenia;
- Przed przysięgą bukiet warto zostawić świadkowej lub na krześle by nie przeszkadzał w czasie zakładania obrączek;
- W czasie przysięgi stójcie przodem do siebie i patrzcie sobie w oczy (przysięgacie sobie a nie księdzu);
- Obrączki chwyćcie w 2-3 palce następnie nałóżcie do połowy palca i dopiero wtedy złóżcie przysięgę (fotograf i filmowiec będzie miał więcej czasu na wykonanie efektownego zbliżenia na obrączkę i nie będą sobie wchodzić w kadr w tym ważnym momencie);
- Pocałunek po przysiędze jest miłym dodatkiem ale czasem warto to ustalić z księdzem;
- W czasie mszy nie trzymamy w dłoniach chusteczki oraz siedzimy wyprostowani;
- Świadkowa nie musi co kilka minut poprawiać welonu;
- Poproście gości by starali się ograniczyć robienie zdjęć szczególnie w trakcie przysięgi oraz w trakcie wejścia i wyjścia z kościoła (można to w dowcipny sposób ująć w zaproszeniach ślubnych);
- Goście wychodzą pierwsi z kościoła tak aby przygotować się na Wasze powitanie (rzucanie płatkami kwiatów, monetami itp a jak parafia nie pozwala to warto rozdać kilka automatów na baterie z bańkami);
- Nie śpieszcie się wychodząc z Kościoła, dajcie czas obsłudze zrobić kilka ujęć oraz przemieścić się przed kościół;
- Jeśli są schody na wejściu do kościoła to zdjęcie grupowe robimy przed życzeniami (goście po złożeniu życzeń często nie czekają na Państwa Młodych tylko udają się na sale weselną);
- Na życzenia warto poszukać miejsca w cieniu i w odpowiedniej odległości od wejście do kościoła tak aby nie przeszkadzać kolejnej Parze Młodej;
- W trakcie życzeń stańcie tak aby goście nie okrążyli Was a fotografii kamerzysta mogli wykonywać zdjęcia z każdej strony (nie stawajcie przy murku czy w przejściu);
- Rodzice składają życzenia w pierwszej kolejności i nie muszą stać w kolejce (jak ktoś ich uprzedzi to niech złożą życzenia bez kolejki nikt z gości na pewno się nie obrazi);
- Poinformujcie fotografa o zaplanowanych atrakcjach pod kościołem takich jak gołębie (uwaga mogą brudzić) czy balony;
- Dajcie obsłudze trochę czasu na przygotowanie sprzętu oraz wykonanie zdjęć detali na sali weselnej zanim przyjedziecie.
PRZYJECIE WESELNE - Podjeżdżając pod salę weselną dajcie wszystkim znać, że już jesteście blisko (klakson) tak aby rodzicie zdążyli się przygotować do Waszego powitania;
- Przed rzucaniem kieliszkami upewnijcie się, że nie traficie w samochód lub gości;
- Postarajcie się zapanować nad mimika twarzy w trakcie rzutu (bywa to trudne)
- Wnoszenie panny młodej przez próg (przepuście fotografa i kamerzystę);
- Pierwszy taniec jeśli jest dobrze przećwiczony to zabrońcie orkiestrze organizować kółeczek (niech wszyscy zobaczą jak tańczycie);
- Nie każdy ma talent do tańca i jak nie czujecie się w tym pewnie to warto postawić na romantyczny taniec przy wolnej piosence pełny głębokich spojrzeń i uczuć plus kilka zaplanowanych figur pokazowych (wyjdzie to znacznie lepiej niż wyuczony taniec zestresowanej Pary Młodej wpatrzonej w podłogę i skoncentrowanej na liczeniu kroków);
- Zaplanujcie tort wcześniej tak aby goście z chęcią go zjedli (po północy wszyscy są już przejedzeni);
- W trakcie tortu stańcie razem odpowiednio blisko, możecie się nawet pocałować J (najgorsze w tym momencie są dyskusje z kelnerkami jak kroić tort, wtedy zamiast zdjęć z tortem macie zdjęcia z kelnerkami lub samego tortu);
- Zaplanujcie wspólny taniec z rodzicami na początku wesela, kiedy jeszcze wszyscy wyglądają perfekcyjnie;
- Podziękowania dla rodziców warto zaplanować odpowiednio wcześnie tak aby wszyscy goście mogli być świadkami tego ważnego wydarzenia (dodatkowym plusem jest fakt, że wszyscy jeszcze dobrze wyglądają);
- Tańczcie, bawcie się i uśmiechajcie. Dajcie dobry przykład swoim gościom;
- W trakcie wesela dużo gości koniecznie chce zatańczyć z para młodą ale zarezerwujcie też kilka utworów (szybkich i wolnych) tylko dla siebie, w czasie których będziecie wymieniać się czułymi spojrzeniami;
- Zadbajcie o dobry przepływ informacji tak by fotograf i filmowiec wiedzieli o kolejnych etapach wesela (konfetti, przemówienia, pokaz sztucznych ogni);
- Oczepiny pomału wychodzą z mody więc warto postawić na krótkie i treściwe (można zamiast rzutu welonem postawić na rzut bukietem ślubnym);
- Jeśli rzucacie welonem/muszką w kółeczku to rzucajcie za siebie a nie w bok czy do przodu (może się okazać, że welon zamiast w rękach panienki to wyląduje na głowie fotografa);
- Dopilnujcie by zespół nie przeciągał oczepin (nikt nie lubi pracować w nadgodzinach szczególnie jak następnego dnia ma kolejne zlecenie);
- Warto poprosić kuchnie by obsługa nie była obsługiwana na samym końcu (dochodzi wtedy do sytuacji, że goście skończą już jeść i chcą się bawić a zespół dopiero zaczyna posiłek);
- Na początku wesela warto zaplanować zdjęcia z rodzicami rodzina i z przyjaciółmi w różnych konfiguracjach. (wszyscy jeszcze wyglądają korzystnie więc nie warto tego odkładać w czasie);
- Kolorowe światła tworzą nastrój ale niech obsługa nie tworzy nastroju tylko egipskimi ciemnościami na parkiecie;
- Dym puszczany przez DJ/zespół ma na celu lepsze pokazanie świateł ale niech nie przesadzają z ilością, ponieważ we mgle nikogo nie widać. Warto też poprosić by tuż przed ważnymi etapami jak podziękowania dla rodziców zespół nie puszczał dymu);
- Upewnijcie się, że DJ/zespół nie posiada laserów, które niestety niekorzystnie wpływają na nasze oczy oraz niszczą matryce aparatów fotograficznych (fotograf i filmowiec mogą odmówić pracy jak będą włączone lasery);
- Nie ma szans by wszystko się udało w 100% (nikt nie zauważy drobnych wpadek jeśli Wy nie zwrócicie na nie zbyt dużej uwagi);
PLENER
- Plener w innym dniu lub chociaż po 1 tańcu (nigdy przed ślubem ponieważ sukienka może się pobrudzić)
- Wyśpijcie się;
- Zdjęcia plenerowe lubią mocny makijaż nawet jak nie używasz go na co dzień;
- Skóra nie może się świecić w słońcu więc zadbajcie o dobry matujący kosmetyk;
- Jak najmniej osób na plenerze (idealna recepta na najlepsze zdjęcia to fotograf i Wy)
- Oddzielnie plener filmowy i fotograficzny;
- Wbrew powszechnej opinii 100% słońca i środek dnia to najgorszy czas na plener;
- Idealna pogoda to lekkie zachmurzenie z przejaśnieniami;
- Idealna pora to tuz po wschodzie słońca lub złote godziny przed zachodem słońca;
- Planując plener mądrze wybierzcie miejsca by nie tracić dużo czasu na przejazdy i skupić się na samych zdjęciach a nie na odmierzaniu czasu do wyjazdu w kolejne miejsce;
- Zjedzcie coś wcześniej i weźcie ze sobą wodę i przekąski. Fotograf w transie potrafi pracować wiele godzin bez odpoczynku
- Przewiń niżej by zapisać się na kolejny poradnik 🙂